Cum Sa Inveti O Limba Straina Rapid



Niciodata nu e prea tarziu sa inveti o limba straina. Imi amintesc cum la orele de engleza din liceu incercam pe cat posibil sa ma fac nevazut. Ma asezam in ultima banca si ma asezam cu capul pe caiet incercand sa ma fac cat mai mic si sa par ocupat.
Orice numai sa nu fac eye contact cu profa de frica sa nu isi aminteasca ca eram si eu pe acolo si s-o trazneasca ca vrea sa fac si eu un exercitiu sau sa ies la tabla.
Nu prea ma descurcam cu Engleza ce-i drept si de aici si teama mea la orele de enegleze. De franceza nu zic nimic ca nici nu are rost. Eram cuc in toata regula.
Imi amintesc cum am invatat textul pe care trebuia sa il folosim sa raspundem cand eram intrebati "Ce ati avut de pregatit pentru azi?". Tema fusese sa scriem o scurta compunere in care sa spunem ce vrem sa ne facem cand o sa crestem si raspunsul meu, asta pentru ca totul era copiat si nici macar nu stiam ce zic a fost sa zic "doctor de baieti".
Acum...de unde sa stiu eu ca "garcon" inseamna baiat. Credeam ca e caine.

Sa lasam povestirile si sa trecem la lucruri mai importante. De foarte mult timp imi doresc sa invat Japoneza pentru ca este o limba care imi place cum suna (am vazut Naruto si Dragon Ball Z cap coada) si pentru ca imi place foarte mult cultura Japoneza.

Inainte sa incep a trebuit sa caut foarte multe chestii pe google. Am aflat ca au mai multe alfabeturi si care ar fi cel mai potrivit si folositor pentru un incepator. Mi-am dat seama ca sa reusesti sa scrii de mana literele lor nu e lucru deloc usor si multe altele.

Ideea e ca a trebuit sa petrec cateva zile citind si invatand diferite chestii inainte sa pot incepe cu adevarat procesul de invatare.

Indiferent ce limba vrei sa inveti v-a trebui sa treci prin acelasi proces prin care am trecut si eu. Scopul pentru care scriu acest articol e sa te scuteaza de doua sau trei zile de research si sa intri direct in paine.

Hai sa vedem cateva lucruri importante de care sa tii cont inainte sa incepi sa inveti o limba straina si de ce nu cred ca nu e niciodata prea tarziu sa faci asta.


  • Care e motivul pentru care vrei sa inveti o noua limba?
In primul rand este foarte important sa intelegi tu de ce anume vrei sa inveti acea limba straina. Care este emotia din spatele dorintei.
Uite sa-ti dau un exemplu. O sa raspund eu la intrebarea pe care ti-am adresat-o tie.

De ce vreau eu sa invat Japoneza?
Pai e foarte simplu si pentru tine poate parea si foarte prostesc in acelasi timp. Vreau sa invat Japoneza pentru ca e o limba nu foarte cunoscuta si studiata la noi in tara. Lasand la o parte faptul ca imi plac oamenii japonezi si asiatici in general si ca imi place cultura si Japonia cu totul.
Imi place ideea de a sti o limba straina care nu e foarte la indemana tuturor.

Vreau sa invat Japoneza pentru ca este ceva cu totul nou. Este mult mai dificil decat majoritatea limbilor straine si asta se datoreaza in mare parte si alfabetului.

Da. In principiu, vreau sa invat Japoneza pentru ca imi surade ideea de a cunoaste o limba considerata foarte dificila si ma face sa ma simt special.

  • Gandeste in limba pe care vrei sa o inveti!
Ma rog. Pentru inceput macar incearca. Pentru ca nu o sa reusesti daca esti incepator in limba respectiva. Este foarte dificil.

In clasa a 8-a profesoara mea de Tehnologie Optionala care era si directoarea scolii in care am invatat ne-a spus un lucru foarte interesant pe care l-am retinut pana astazi, 15 ani mai tarziu.

Sa nu o mai lungesc, ne-a zis urmatorul lucru "Nu stii cu adevarat o limba straina pana cand nu poti sa gandesti in limba respectiva".

Foarte adevarat din punctul meu de vedere. Am observat asta destul de des in ultima perioada. Mi-am schimbat jobul si de cand am facut asta am call-uri in engleze aproape zilnic.

Lucrul interesant pe care l-am observat a fost ca in momentul in care ies in pauza dupa un astfel de call tendinta este sa gandesc in engleza. Sunt inca in fimul ala. Ceea ce e foarte cool pentru ca inseamna ca evoluezi ca persoana si avansezi din punct de vedere al cunostintelor in limba respectiva.


  • O sa fie greu
Nu o sa fie lapte si miere. O sa fie greu. O sa te enervezi cand o sa tot uiti cuvinte. O sa fie greu cand o sa vrei formulezi o simpla propozitie si o sa realizezi ca esti la un nivel atat de scazut incat nu poti face nici atata lucru.

Dar frate, daca ar fi usor nu s-ar mai numi invatat. Si pana la urma, ok, e dificil, dar trebuie sa iti placa si procesul macar putin ca altfel nu se poate.

Ideea e ca o sa fie greu si ar trebui sa stii asta pentru momentele alea in care te lovesc depresia de virgina si te plangi ca nu esti bun de nimic.

Asa. Si cel mai bun sfat ca pentru finalul subcapitolului. NU RENUNTA. De ce? Pentru ca daca renunti nu inveti nimic de fapt. Si nu ma refer doar la limba straina. Dar ca principiu. Nu renunta si punct.

  • Vorbeste cat de mult poti
Daca esti intradevar o persoana serioasa care chiar isi doreste cu adevarat sa invete o limba straina pai o sa gasesti cu siguranta o solutie sa faci in asa fel incat sa exersezi cat mai mult limba respectiva.
Si prin asta ma refer sa vorbesti cat mai mult.

Vorbeste in gand pe strada sau in metrou in timp ce mergi la scoala sau la birou sau pur si simplu de fiecare data cand mergi pe strada si nu ai altceva mai important de facut.

Vorbeste la tine in camera, da, asa singur, sau cu peretii, important e sa vorbesti. Daca vorbesti si spui cu voce tare cuvintele or sa prinda sens si o sa retii mult mai repede.

Nu stiu daca iti amintesti cand erai mai mic si memorai comentariile la Romana, dar cam repetai cu voce tare, sau poate ca tu nu, dar foarte multi au facut si inca fac asta. Spune cu voce tare.


  • Vezi filme
In sfarsit ceva interesant nu-i asa. Ideea e ca majoritatea oamenilor din ziua de azi invata engleza de la TV sau Laptop.
Nenea de la piata care desi pare zdrentuit si putin ametit de la vreme, poate bolborosi cateva cuvinte in engleza si bravo lui pentru asta.
Treaba e ca e engleza e peste tot si o inveti chiar daca nu-ti doresti.

Acum cateva saptamani ma uitam pe Youtube la un video despre cum se negociaza in diferite tari precum Turcia, China, Vietnam si majoritatea vanzatorilor din piata care erau niste simpli negustori stiau sa vorbeasca in engleza.
Strictul necesar dar stiau sa faca asta.

Orice hobby ai tu trebuie sa fie o emisiunea sau un film despre el. Poate chiar in limba pe care vrei sa o inveti. Daca nu incarca o subtitrare in limba pe care o inveti si te-ai scos partial.


  • Si daca fac greseli?
E normal sa intrebi asta, sincer. Si eu cand am avut primul call in engleza la locul de munca ma gandeam ca daca ma intreaba ceva si trebuie sa vorbesc o sa am mari emotii pentru ca lucrand intr-un open space erau cam 20 de alti colegi din diferite echipe pe acelasi floor si nu prea ma simteam confortabil sa vorbesc in prezenta tuturor.

Treaba e ca e posibil sa-ti fie teama sa vorbesti in engleza cu un nativ. Lucru pentru care chiar nu ai de ce sa iti faci griji pentru ca sunt foarte foarte multi englezi care nu isi vorbesc limba corect desi ei nu au nici-o scuza sa nu o faca.

Daca nici asta nu e motivul sau esti pur si simplu prea timid sau nu ai pronuntie bine. Pai gandeste in felul urmator, care e logic si e ceea ce se intampla de fapt. Daca nu faci ceva diferit in legatura cu lucrurile care te sacaie nu se vor schimba.


  • Gaseste un partener
Daca ai alaturi o persoana care isi doreste sa invete la randul ei aceeasi limba ca si tine, te-ai scos. Ai posibilitatea sa discuti cu cineva si sa comunici in limba respectiva. Ai posibilitatea sa va oferiti feedback reciproc si sa invatati unul de la celalalt.

Sau mai poate fi o alta situatie care uneori e chiar mai buna. De exemplu, in anul doi de facultate pe vremea cand inca locuiam in caminele din regia, am avut doi colegi de camera din Nigeria. In Nigeria se vorbeste engleza, pentru cei de acolo care se intreaba asta.

Engleza lor nu e chiar engleza pura, e mai degraba o engleza strica. De fapt, chiar asa se numeste. Ideea e ca am fost surprins sa observ cat de mult m-a ajutat sa locuiesc pentru doar un an de zile cu tipii astia doi. M-a ajutat sa invat engleza mai bine dar cel mai mult sa invat fara prea mare  efort.

Puteam sa ii ascult fara sa ma incrunt sau sa ma uit de parca erau de pe alta planeta. I-am ascultat atat de mult vorbind intr-un an de zile inca pur si simplu ii asculta si intelegeam fara sa fac asta cu intentie. Devenise intr-un mod foarte lejer o limba atat de usoara.

Dar de ce?
Pentru ca nu ma oblica nimeni sa ii ascult. Nu imi mi-a dat nimeni tema sa locuiesc cu ei un an de zile ca sa invat engleza mai bine. Lucrurile astea s-au intamplat pur si simplu si faptul ca a fost 100% decizia mea sa fac un anume lucru m-a ajutat sa trec prin procesul de invatare si sa ma si bucur de el.

In final la asta se rezuma tot.

Enjoy the process.


  • Concluzie
Si asa ca pentru incheiere pot doar sa spun ca nu exista nici-o limita in ceea ce priveste invatarea unei limbi straine. Nu o sa inveti nici-o limba intr-o saptaman sau trei saptamani asa cum promit unele programe pe care culmea, trebuie sa platesti o multime de bani.

Asa ca, my friend, seteaza-ti niste asteptari  realiste legat de perioada de care ai nevoie sa inveti limba respectiva si timpul pe care te simti pregatit sa il oferi acestui lucru si nu te arunca in primul program care iti promite marea cu sarea.

Ramai cu bine si spor la studiu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum sa scrii si sa vinzi un eBook

Ghid Pas cu Pas: Castiga bani cu Fiverr

Ghete De Iarna 2018 Reduse - Review